top of page

Čo môže znamenať dobre čítať?

(podľa amerického inštitútu CiRCE)


Prinášame preklad textu z dielne Circe inštitútu, ktorý podobne ako Akadémia veľkých diel ponúka semináre k veľkým dielam, ale v Amerike. Autorka v ňom prináša tri svoje tipy, ako lepšie čítať. Prvým je premýšľanie nad prečítaným, druhým je proces pozastavenia predsudkou a následného opätovného zapnutia v procese hodnotenia a tretím uvedomenie, že dobre čítať znamená spoznávať sa. Veríme, že tieto tipy budú pre vás inšpiratívne.


Keď to skutočne učím, cítim sa ako úspešný. Problémom je, že spoločnosť robí všetko pre to, aby pedagógov aj žiakov odvrátila od skutočného učenia sa čítať.


Na hodinách trávime veľa času čítaním. To je všetko, čítanie. A keby čítanie boli len dejové línie alebo odrážky, strácali by sme veľa času len čítaním. 


Čo teda znamená dobre čítať? Čo musíme urobiť, aby sme sa uistili, že čítaním len neplytváme časom?


Často mám pocit, že na túto otázku odpovedám tak, ako prasa loví hľuzovky. S nosom na zemi intuitívne vyňuchám nejaký poznatok o čítaní, niečo, čo ma volá a núti ísť k nemu, ale sú tam aj iné lanýže a zdá sa, že to, ako „dobre“ čítať, má svoje súčasti, rozdrobené lanýže roztrúsené po bohatej divočine porozumenia. 


Ponúkam vám tieto myšlienky, pokorne uznávajúc, že odpovede sú rôznorodé a zložité, hoci nie úplne subjektívne (existuje absolútne nesprávny spôsob čítania, pretože tie lanýže pravdy pod povrchom to hovoria).


Tak ako existujú nesprávne spôsoby myslenia (sebapohlcujúce, sebanenávistné, sebapoškodzujúce), existujú aj nesprávne spôsoby čítania. Keď čítame, čítame pre základné porozumenie, áno, a ešte viac pre štruktúru, ktorá odovzdáva význam, ponúka argumenty, naznačuje ideológiu a tému. Čítať – naozaj, skutočne, naplno, pravdivo – znamená cvičiť sa v ľudskom správaní.


Príbeh je azda najdôležitejším aspektom nás samých. Príbeh rozvíja kultúru, formuje presvedčenie, definuje nás. Od príbehov o stvorení sveta až po príbehy, ktoré si vymýšľame o vlastnej identite, nás príbeh takmer sám posúva od živočíšneho k osobnému.


Čítanie nás vyzýva, aby sme sa zapojili do príbehu o živote, o pravde, o spoločnosti, o účelech a čomkoľvek, čo presahuje človeka. Čítanie nás vyzýva k premýšľaniu. Čítanie je myslenie. A myslenie je ľudskosť.


Takže tu je niekoľko tromfov o dobrom čítaní, ktoré som nedávno vyhrabal:


1. Dobre čítať znamená nechať si priestor na hru s pálčivými pojmami, ktoré so sebou prináša vedomá existencia – byť človekom. 


Bez čítania by sme sa možno nedokázali natiahnuť, napnúť ruky, aby sme sa dotkli tých večných pojmov, ktoré definujú človeka a robia z neho viac ako zviera. Sloboda, nádej, ušľachtilosť – to je nápoj, ambrózia, nektár, po ktorom túži naša mysliaca duša. Čítať bez toho, aby sme sa zaoberali myšlienkami, znamená čítať naslepo.


2. Dobre čítať znamená pozastaviť predsudky na dostatočne dlhý čas, aby ste plne pochopili argument, a potom vystúpiť z pozastaveného presvedčenia a zhodnotiť argument viacerými optikami. 


Každý text si vyžaduje obratné zaobchádzanie, aby sme dokázali vypočuť autora a zhodnotiť argument. Na dobré čítanie je potrebný úsudok, ktorý je pre popkultúru anatémou. 


To, že je to napísané, neznamená, že je to pravda; to, že je to vytlačené, neznamená, že je to zbavené kontextu alebo zaujatosti. To, že s tým nesúhlasíte, neznamená, že je to nesprávne. Ako pedagóg som pevne presvedčená, že zotrvávanie v zarytom pridržiavaní sa kmeňových (politických, sektárskych, národných atď.) dogiem pri čítaní dusí rast.


3. Dobré čítanie je sebaspytovanie s cieľom objaviť viac zo seba. Pri strácaní seba samého sa definuješ. V zistení, že čítanie nie je o vás, sa stávate viac.


A v stávke teda nie je výsledok v čitateľskom teste alebo známka z písomky v triede, ale samotná ľudskosť človeka.


Jessica Meek, učiteľka anglickej literatúry a milovníčka filozofie

 

Článok bol upravený pre potreby Akadémie veľkých diel a slovenského kontextu.

Uverejnené v spolupráci s CiRCE INSTITUTE, preložil Samuel Prílepok.

Comments


bottom of page