Andersenova Snehová kráľovná

Aktualizace: 22. pro 2020

MIROSLAVA DURANKOVÁ


Jej krása ma mrazí a priťahuje. So zatajeným dychom sa k nej približujem, chcem sa dotknúť jej bielych rúk alebo aspoň jej snehového rúcha, ale nie veľmi a nie na dlho, len na krátko, aby som skúsila aké to je, no mráz páli a ja odťahujem ruku preč, no ona ma už nechce pustiť, a je tak oslnivo krásna. Kráľovná snehu.


Celý príbeh je pomenovaný po nej a my ju stretneme iba v úvode rozprávky, kedy sa zjaví v okne Jankovi (v origináli Kay) a potom zase na saniach unáša Janka preč. Stačia jej dva bozky a Janko zabudne na domov, na svoju drahú Oľgu (v origináli Gerda). Zababuší sa do jej jemného kožucha a odchádza do krajiny chladu odkiaľ sa môže dostať, len ak poskladá z ľadových krýh slovo večnosť.


Keď Hans Christian Andersen napísal túto rozprávku v roku 1844 asi netušil, že sa stane predlohou k mnohým animovaným rozprávkam či celovečerným filmom. Postavu Snehovej kráľovnej stretávame v príbehoch Narnie od C.S.Lewisa aj v ich sfilmovaných verziách (Narnia: Lev, šatník a čarodejnica). S motívom mrazu a snehu, ktoré spôsobuje jedna konkrétna postava sa stretávame aj v Ľadovom kráľovstve (Frozen), ktorého ošiaľ spôsobil, že snehuliakov voláme výlučne Olaf a každá malá princezná sa chce volať Anna alebo Elsa.


Poznáme však originálnu verziu Andersenovej Snehovej kráľovnej? Prečítajte si ju tieto Vianoce aj so svojimi deťmi a spravte si spoločný rodinný seminár Akadémie o tejto ikonickej rozprávke.





Odporúčania na seminár:

  • Prečítajte si rozprávku (možno ju neprečítate naraz a zaberie vám niekoľko snežných večerov).

  • Vyhraďte si čas na spoločný seminár (maximálne 90 minút).

  • Vytvorte si peknú atmosféru, ideálne sedenie do kruhu, ideálny počet účastníkov sa rovná počtu členov vašej rodiny.

  • Uvarte si čaj, punč a nachystajte koláč.

  • Môžeme začať.


Seminár o Andersenovej Snehovej kráľovnej podľa Akadémie


1. AKTIVITA: Na papier si nakreslite črepinu zo zrkadla. Do nej vpíšte čo najviac vecí, ktoré v rozprávke symbolizuje sneh, chlad, zima a čriepky zo zrkadla (napr. stuhnutosť, neschopnosť vidieť zlo a pod.)

  1. Čo ste si napísali do črepiny a prečo? Kde to v rozprávke nájdeme?

  2. V ktorých rozprávkach si sa stretol s podobnými prvkami, ako nachádzame v Snehovej kráľovnej?

2. SPOZNÁVAME DIELO: Rozprúďte diskusiu s týmito otázkami:

  1. Aké vlastnosti malo zrkadlo? Ako sa rozbilo? Kto sa z toho najviac tešil? (s. 1 – 2)

  2. Ako sa mení Janko po tom, čo ho zasiahnu črepy? Čo urobí kráľovná, aby Janko zabudol na domov, na Oľgu? (s. 4 – 5)

  3. Prečo sa Oľga vybrala hľadať Janka? Ako uvažuje, keď do potoka hádže svoje najmilšie črievičky? (s. 7 – 8)

  4. Čím je charakteristická čarovná záhrada? Čo motivuje Oľgu zostať pri žene? Je tam dobrovoľne? Ako sa nakoniec rozhodne odísť? (s. 8 – 9)

  5. Ako to, že si Oľga zmýli princa s Jankom? Ako sa k nej zachovajú princ s princeznou? (s. 16 – 18)

  6. Prečo Oľgu zbojníci nezabili? Aké vlastnosti mala malá zbojníčka? Kedy a vďaka čomu nastáva u malej zbojníčky zlom? Prečo sa rozhodne Oľge pomôcť? Aký je sob a aká je jeho rola v príbehu? V čom Oľge pomáha? (s. 18 – 22)

  7. Akého Janka nájde Oľga v Snehovom kráľovstve? Prečo tam nie je kráľovná? Čím oslobodí Oľga Janka? (s. 25 – 27)


3. HLAVNÁ POSTAVA: Pri chronologickom rozbore sa zamerajte na Oľgu:

  1. Aké postavy v jednotlivých časti vystupujú?

  2. Aké majú tieto postavy vlastnosti? Podľa čoho to vieme?

  3. Aký majú vzťah jednotlivé postavy v Oľge?

  4. S čím Oľga v danej kapitole zápasí, čím to premôže a čo nové sa naučí?

  5. Ako sa Oľga mení?


4. TÉMY: Môžete sa hlbšie venovať týmto témam:

  1. Sila čistého srdca:

  2. Mohol Janko za to, že mu do oka a do srdca padli črepiny? Ako sa stal „chladným”?

  3. Aká je to sila, ktorú vlastní Oľga (ktorá je silnejšia ako dvanásť mužov)? Prečo jej Čudka nevie dať nič navyše? Prečo „by sme jej o tejto sile nemali povedať”?

  4. Oľga v rozprávke veľa plače. Čo pre ňu znamená plač?

  5. Navždy deti:

  6. Oľga a Janko na konci príbehu vravia, že aj keď sú dospelí, v srdci zostávajú deťmi. Čo znamená byť ako deti? Čo znamená byť dospelý?

  7. Mali by sme ostať deťmi po celý život?

  8. Aké vlastnosti detí by sme si mali zachovať?

  9. Ktoré nie?

  10. Ktoré vlastnosti by deti vo vaše rodine chceli mať po svojich dospelých v rodine a opačne, ktoré vlastnosti by chceli mať dospelí po svojich deťoch?


5. AKTIVITA NA ZÁVER: Na druhú stranu papiera nakreslite slzu. Do nej napíšte, čo všetko sú veci a vlastnosti, ktoré sa Oľga naučila, ktorými Oľga črepinu vyplavila a chlad roztopila (napr. láska, dotyk, odvaha, ochota obetovať sa pre druhého, čestnosť a pravdovravnosť).

  1. Aké témy otvorila rozprávka Snehová kráľovná? Na čo v týchto témach dielo odkazuje?

  2. Čo sme sa naučili o symbolike? Čo je symbol a čo nie?

  3. V čom je rozprávka relevantná pre všetkých?


Môžete si spoločne pozrieť animovanú rozprávku Snehovej kráľovnej, vypočuť si ju ako rozhlasovú hru alebo si spoločne pozrite filmovú verziu rozprávky Lev, šatník a čarodejnica, a pokračujte v diskusii.


Ak sa vám tento rodinný seminár páčil, pošlite nám z neho svoju rodinnú fotografiu na dobryden@akademiavelkychdiel.sk.


Akadémia veľkých diel je rozvojový program pre stredoškolákov na celom Slovensku. Prečítajte si o ňom.


Pracujeme s výnimočnými stredoškolskými učiteľmi. Pridajte sa k nim.


Páčil sa vám tento článok? Viac zaujímavého obsahu nájdete na našom blogu.


Kontakt

dobryden@akademiavelkychdiel.sk
+421 948 049 901

Adresa

Akadémia veľkých diel

Kolégium Antona Neuwirtha

Nám. padlých hrdinov 7, P.O.Box 51

900 28 Ivanka pri Dunaji

Kolégium Antona Neuwirtha
zriaďovateľ organizačnej jednotky Akadémia veľkých diel

IČO: 421385150001 DIČ: 2121278346

Napíšte nám
Navštívte nás
 © Akadémia veľkých diel, 2019