
Ako vyzerá spolupráca s Akadémiou?
Ak sa po absolvovaní tréningu rozhodnete spolupracovať s Akadémiou, môžete na svojej škole otvoriť klub od nasledujúceho školského roka so skupinou 7 - 15 študentov. Počas školského roka má učiteľ 20 - 25 seminárov (90 minút) o veľkých dielach. Naša online knižnica obsahuje všetky diela a doplnkové materiály ku každému z nich. Tieto zdroje slúžia študentom aj učiteľom na samostatnú a hĺbkovú prípravu.
Učiteľ má k dispozícii vypracované metodiky ku každému z preberaných diel, ktoré obsahujú informácie k dielu a dávajú učiteľovi všetky praktické nástroje potrebné na moderovanie seminára.
Úlohou učiteľa nie je prednášať o diele, ale moderovaním diskusie priviesť študentov k dôležitým otázkam, ktoré dielo otvára.
Akadémia má jednu veľkú výhodu oproti bežnému vyučovaniu: žiaci sa chcú učiť, pretože vedia, že sa učia pre život.
Vedia, že takto získavajú benefity, ktoré im často tradičné vyučovanie nemôže poskytnúť - zažívajú spoločenstvo, rozvíjajú charakter, učia sa kriticky myslieť aj argumentovať.
Vedia (vrátane učiteľa), že sú tu jeden pre druhého, snažia sa približovať ku komunikácii ako láskyplnému zápasu o iného. Škoda, že času je tak málo.
Anežka Richtariková, učiteľka
Gymnázium sv. Moniky v Prešove
Študenti prídu na Akadémiu každý pondelok – v našom prípade po siedmich vyučovacích hodinách – od 15.30 do 17.00 dobrovoľne.
Aj ja tam prídem dobrovoľne. Prídeme, lebo sa tešíme z dvoch hodín pokojnej, sústredenej, slobodnej, neklasifikovanej, objavnej práce.
Všetci sa vždy dozvieme o sebe alebo o dielach niečo nové. Je to ako nový svet, ktorý sme si vytvorili v našej škole.
Ivana Horecká, učiteľka
Gymnázium bilingválne T. Ružičku v Žiline
Benefity pre učiteľov
-
Tréning klasického vzdelávania - pedagogického prístupu, ktorý používajú tie najlepšie vzdelávacie inštitúcie
-
Oboznámenie sa s princípmi charakterového vzdelávania cez príbehy v praxi
-
Symbolickú finančnú odmenu
-
Neustálu podporu počas trvania spolupráce
-
Mentoring
-
Komunitu podobne motivovaných učiteľov
-
Príležitosť podieľať sa na jedinečnom projekte, ktorý odpovedá na niektoré závažné problémy v slovenskom školstve
-
Vlastné obohatenie sa formou a obsahom vybraných diel
-
Príležitosť priblížiť sa študentom a zažívať s nimi podnetné diskusie
V čom je Akadémia prínosná pre slovenské školy?
V slovenskom školstve sme svedkami niekoľkých negatívnych trendov:
-
Mladí ľudia nevedia samostatne kriticky myslieť
-
Schopnosť stredoškolákov čítať s porozumením je v porovnaní s výsledkami OECD krajín hlboko podpriemerná
-
Študenti majú problém sústrediť sa na vzdelávacie činnosti
Súčasný vzdelávací systém neponúka riešenia, či nápravu tohto stavu, práve naopak: od študentov je vyžadované, aby memorovali fakty, no neučia sa, ako premýšľať.
Naša odpoveď
Veríme, že osobný prístup učiteľa k žiakovi, diskusie so spolužiakmi a obsah, ktorý formuje myseľ aj charakter sú pre vzdelávanie dnešných stredoškolákov tými najlepšími nástrojmi.
Akadémia veľkých diel svojim obsahom aj formou zmierňuje vplyv neregulovanej internetovej kultúry - pomáha mladému človeku sústredene študovať, samostatne uvažovať, vyhodnocovať argumenty a situácie a vyjadrovať sa na úrovni.
Cez veľké diela študenti objavujú dôležité myšlienky, trénujú si kritické a analytické myslenie, empatiu, či dôslednú prácu s textom, hudbou, filmom a výtvarným dielom.
Vďaka vybraným dielam sa učia objavovať krásu a oceniť kultúrne dedičstvo západnej civilizácie.

Prvýkrát som zažila, že dialóg môže byť objavný, že skutočný dialóg nie je len výmena replík, ale je založený na vzájomnom načúvaní. Veľmi ma oslovuje, že táto metóda vychádza z postoja pokory pred textom, a teda môže formovať charakter učiteľa, a samozrejme aj žiaka.
Lucia Čandíková, učiteľka
Gymnázium sv. Mikuláša v Starej Ľubovni

Ako najprínosnejšie hodnotím, že išlo skutočne o tréning a nie iba teoretické prednášky. Zároveň považujem celé podujatie zo strany organizátorov za perfektne pripravené. Veľká vďaka!
Peter Lazový, učiteľ
Gymnázium sv. Rodiny v Bratislave