top of page

Martin Luterán: Neučíme predmety. Učíme žiakov

Updated: 6 days ago

Akadémia veľkých diel je skvelým príkladom toho, ako môže vyzerať dobrá kurikulárna reforma v praxi.
Akadémia veľkých diel je skvelým príkladom toho, ako môže vyzerať dobrá kurikulárna reforma v praxi.

Nedávno som mal možnosť hovoriť pre TV JOJ o kurikulárnej reforme, ktorá má za cieľ zlepšiť slovenské školstvo. Hoci reforma prichádza z hora, je výsledkom práce širokej skupiny odborníkov.


Reforma podporuje prepájanie predmetov, kladie dôraz na súvislosti a kontext, a konečne aj to, aby sa škola stala miestom, kde sa z detí stávajú lepší ľudia, nielen dobre informovaní žiaci.



Sieť mentorov


Jej ciele svedčia o tom, že sa vzdelávanie posúva správnym smerom:


• Zvyšovanie gramotnosti

• Dôraz na osobnostný rozvoj dieťaťa

• Formovanie charakteru


Reforma má ambíciu nielen meniť osnovy, ale aj spôsob myslenia učiteľov. Je to pozvanie na premýšľanie – ako učiť zmysluplne, ako zmeniť triedu na živé miesto dialógu a rastu. Aj preto vzniká sieť mentorov a podporných tímov z ministerstva, ktorí učiteľom pomôžu túto zmenu zvládnuť.



Zmeny tohto druhu sú vždy dlhodobé – a závisia od tisícok konkrétnych ľudí. Preto nemožno čakať zázraky hneď zajtra. Hoci reforma ide správnym smerom, ocenil by som ešte viac slobody pre školy a vzdelávateľov, aby si tí, ktorí chcú dokázali prispôsobiť to, ako a čo učia.




Kľúčovým momentom reformy je aj to, že sa z učiteľa, ktorý diktuje látku a žiaci si ju len zapisujú, stáva sprievodca, mentor, moderátor.


S tým súvisí aj správne nastavenie kultúry školy a prepojenie formálneho a neformálneho vzdelávania. Škola je nielen miestom, kde sa z detí stávajú dobre informované bytosti, ale kde sa z detí majú stávať zrelí, charakterní ľudia.


Reforma v praxi


Na to všetko dokáže mať škola vplyv už len cez drobné zmeny, ktoré môže nastaviť – od obrazov, ktoré visia v triede až po spoločné pravidlá správania platiace pre všetkých.




Akadémia veľkých diel je skvelým príkladom toho, ako môže vyzerať dobrá kurikulárna reforma v praxi.


Na jednom stretnutí Akadémie, kde sa rozoberá napr. film Obchod na korze sa študent naučí niečo z histórie, položí si dôležité otázky z politickej filozofie, učí sa formulovať a prezentovať vlastný názor, počúvať druhých, rastie v odvahe meniť svoj pohľad a viesť dialóg.


Všetky ciele reformy sú prítomné na každom jednom stretnutí.



V týchto dňoch prebieha prihlasovanie do klubov. Ak máte základoškoláka na druhom stupni alebo stredoškoláka, povedzte mu o Akadémii veľkých diel


Autor: Martin Luterán, rektor Kolégia Antona Neuwirtha

Pôvodne vyšlo na Linkedinovom profile autora.

bottom of page