Martin Luterán: Neučíme predmety. Učíme žiakov
- Martin Luterán
- 7 days ago
- 2 minút čítania
Updated: 6 days ago

Nedávno som mal možnosť hovoriť pre TV JOJ o kurikulárnej reforme, ktorá má za cieľ zlepšiť slovenské školstvo. Hoci reforma prichádza z hora, je výsledkom práce širokej skupiny odborníkov.
Reforma podporuje prepájanie predmetov, kladie dôraz na súvislosti a kontext, a konečne aj to, aby sa škola stala miestom, kde sa z detí stávajú lepší ľudia, nielen dobre informovaní žiaci.
Sieť mentorov
Jej ciele svedčia o tom, že sa vzdelávanie posúva správnym smerom:
• Zvyšovanie gramotnosti
• Dôraz na osobnostný rozvoj dieťaťa
• Formovanie charakteru
Reforma má ambíciu nielen meniť osnovy, ale aj spôsob myslenia učiteľov. Je to pozvanie na premýšľanie – ako učiť zmysluplne, ako zmeniť triedu na živé miesto dialógu a rastu. Aj preto vzniká sieť mentorov a podporných tímov z ministerstva, ktorí učiteľom pomôžu túto zmenu zvládnuť.
Zmeny tohto druhu sú vždy dlhodobé – a závisia od tisícok konkrétnych ľudí. Preto nemožno čakať zázraky hneď zajtra. Hoci reforma ide správnym smerom, ocenil by som ešte viac slobody pre školy a vzdelávateľov, aby si tí, ktorí chcú dokázali prispôsobiť to, ako a čo učia.
Kľúčovým momentom reformy je aj to, že sa z učiteľa, ktorý diktuje látku a žiaci si ju len zapisujú, stáva sprievodca, mentor, moderátor.
S tým súvisí aj správne nastavenie kultúry školy a prepojenie formálneho a neformálneho vzdelávania. Škola je nielen miestom, kde sa z detí stávajú dobre informované bytosti, ale kde sa z detí majú stávať zrelí, charakterní ľudia.
Reforma v praxi
Na to všetko dokáže mať škola vplyv už len cez drobné zmeny, ktoré môže nastaviť – od obrazov, ktoré visia v triede až po spoločné pravidlá správania platiace pre všetkých.
Akadémia veľkých diel je skvelým príkladom toho, ako môže vyzerať dobrá kurikulárna reforma v praxi.
Na jednom stretnutí Akadémie, kde sa rozoberá napr. film Obchod na korze sa študent naučí niečo z histórie, položí si dôležité otázky z politickej filozofie, učí sa formulovať a prezentovať vlastný názor, počúvať druhých, rastie v odvahe meniť svoj pohľad a viesť dialóg.
Všetky ciele reformy sú prítomné na každom jednom stretnutí.
V týchto dňoch prebieha prihlasovanie do klubov. Ak máte základoškoláka na druhom stupni alebo stredoškoláka, povedzte mu o Akadémii veľkých diel
Autor: Martin Luterán, rektor Kolégia Antona Neuwirtha
Pôvodne vyšlo na Linkedinovom profile autora.