Akadémia veľkých diel pomáha každému stať sa najlepšou verziou seba samého
Akadémia veľkých diel je voľnočasový program, v ktorom účastníci vstupujú do diskusie s najväčšími mysliteľmi, ktorí formovali našu civilizáciu.
Nasledujeme princípy klasického a charakterového vzdelávania používané na tých najlepších svetových univerzitách.
Diskusiou o veľkých dielach spoznávame seba a svet.
Pozeráme dobré filmy, čítame tie najlepšie knižky, počúvame kvalitnú hudbu a zamýšľame sa nad slávnymi obrazmi.
Hľadáme odpovede na veľké otázky vo veľkých príbehoch.

„Prestala som mať toľko predsudkov, naučila somsa lepšie počúvaťa argumentovať a dotiahnuť veci do konca. Uvedomila som si, že nie všetko je také, ako na prvý pohľad vyzerá.“
absolventka Akadémie veľkých diel
Tento program pomáha:
rozvíjať
charakter
V príbehoch a dielach účastníci objavujú hodnoty, reflektujú ich a budujú svoje postoje.
myslieť
kriticky
Účastníci reagujú na myšlienky autorov aj ostatných účastníkov
a formulujú vlastné argumenty.
lepšie sa
sústrediť
Hoci diela sú krátke, samostatná príprava na semináre vyžaduje sústredenú prácu.
čítať
s porozumením
Účastníci sú vedení k tomu, aby textu, filmu či obrazu porozumeli bez výkladu.
„Bola to pre mňa veľmi unikátna skúsenosť. To, čo ste hovorili bolo veľmi obohacujúce, nikdy som sa ničoho podobného nezúčastnila. Klobúk dole pred vami, ako vediete takýto rozbor diela. To, čo som tu mala možnosť počuť bolo veľmi hlboké, pekné, múdre, vychádzajúce z vašich skúseností, takže to bol pre mňa veľmi unikátny zážitok. Ďakujem.“
Zuzana Čaputová po absolvovaní seminára Akadémie veľkých diel

Ako to funguje?
1. Učiteľ (lektor), ktorý má záujem otvoriť a viesť klub Akadémie veľkých diel sa prihlási na jeden z ponúkaných tréningov. Na tréningu spozná Akadémiu veľkých diel a osvojí si prácu s metodikou.
2. Po tréningu sa učiteľ (lektor) rozhodne, či bude klub Akadémie organizovať. Ak áno, vstúpi do spolupráce s Akadémiou a s jej podporou získava 7-15 účastníkov pre svoj klub.
3. Po úspešnom nábore učiteľ (lektor) s podporou Akadémie organizuje svoj vlastný klub Akadémie na svojej základnej alebo strednej škole.
Program má dve časti:
-
interaktívna online knižnica s dielami a prípravou
-
diskusné semináre v malej skupine
Účastníci sa na semináre pripravujú pomocou materiálov v online knižnici. Na jednom seminári je 7-15 účastníkov, ktorí spolu diskutujú o konkrétnych dielach a o dôležitých témach, ktoré otvárajú.
Učiteľ (lektor) posúva diskusiu účastníkov pomocou metodiky Akadémie.
Na záver programu sú účastníci odmenení certifikátom.
1.
Čítanie, pozeranie alebo počúvanie diela v online knižnici.
2.
Samostatná reflexia o diele a otázkach, ktoré otvára.
3.
Diskusia
s ostatnými účastníkmi na seminári.

Prečo vznikla Akadémia
V čase informačných, politických a environmentálnych výziev mladému človeku nestačia na navigovanie života naučené informácie - potrebuje budovať schopnosti, ktoré mu pomôžu v životných rozhodnutiach, vo vzťahoch, v prístupe k práci a svojej budúcnosti.
Veľké diela ako Čechovove poviedky, Rembrandtove obrazy či Hitchcockove filmy obsahujú príbehy, ktoré odrážajú ľudskú skúsenosť a otvárajú zásadné životné témy, univerzálne pre každého človeka.
Pomocou nich reflektujeme svoje vlastné skúsenosti a vnútorné postoje.
Diskusia s ostatnými nám potom pomáha ich formulovať a obrusovať. Týmto spôsobom formujeme svoju myseľ a charakter.
VÍZIA
Charakterní mladí ľudia túžiaci po múdrosti a kráse.
POSLANIE
Hľadaním odpovedí na dôležité životné otázky, prostredníctvom štúdia veľkých diel západnej civilizácie a tvorbou vzťahov založených na dôvere umožniť žiakom a učiteľom, aby lepšie porozumeli sebe a svetu a stali sa tak hrdinami svojho vlastného príbehu.
Z čoho vychádzame
Akadémia veľkých diel nadväzuje na vzdelávací formát programov Kolégia Antona Neuwirtha, ktoré vzniklo v roku 2009 v Ivanke pri Dunaji ako rezidenčný formačno-vzdelávací program pre vysokoškolákov. Kolégium v súčasnosti poskytuje rôzne vzdelávacie programy pre deti, mládež aj dospelých, dostupné na celom Slovensku.
Od roku 2005 Kolégium organizuje aj Letnú univerzitu pre stredoškolákov, a počas svojej existencie sa rozrástlo o spektrum rozličných aktivít vzdelávacieho charakteru pre rôzne skupiny mladých ľudí.
Akadémia veľkých diel je doposiaľ najväčším programom Kolégia a presahuje jeho záštitu. Jej cieľom je rozšíriť pozitívnu skúsenosť študentov zo vzdelávania z programov Kolégia pre čo najväčší počet mladých ľudí na celom Slovensku a obohatiť vzdelávací systém o prvky klasického a charakterového vzdelávania.
Tím Akadémie
Naše kombinované skúsenosti z rozličných profesií a štúdií na slovenských aj zahraničných univerzitách nás inšpirujú s rešpektom odovzdávať mladým ľuďom to najlepšie, čo sme dostali.
V súlade s poslaním a víziou Akadémie sa sami neustále vzdelávame a usilujeme o vnútornú integritu nie len v našej práci, ale aj v osobnom živote.
Martin Luterán
spoluzakladateľ
Martin vyštudoval právo na Univerzite Komenského a potom aj právnu filozofiu na Oxfordskej univerzite v Anglicku, kde získal tituly M.Jur., M.Phil., a D.Phil.. V roku 2009 založil Kolégium Antona Neuwirtha, kde je rektorom a akademikom. Už niekoľko rokov prednáša a vedie semináre o etike a prirodzenom zákone pre stredoškolákov, vysokoškolákov, ako aj odbornú verejnosť.
Andrea Boháčová
zástupkyňa riaditeľky
Andrea pôvodne vyštudovala Strednú zdravotnícku školu a chvíľu sa tejto profesii venovala. Neskôr však podľahla kúzlu marketingu a obchodu. Vyštudovala Marketingovú komunikáciu a reklamu na UKF v Nitre. Obchodu sa venuje už takmer 18 rokov. Vyskúšala si rôzne pozície od priameho predaja, cez budovanie značky, pozíciu sales managera, Area managera. Pôsobila v oblasti e-commerce a retail. V roku 2012 patrila medzi 150 najlepších predajcov značky Estée Lauder na svete. Nadšene sa aktívne zaujíma o novinky v rámci marketingu a obchodu. Počas materskej dovolenky sa venovala dobrovoľníctvu v dennom rodinnom centre pre rodičov s deťmi, kde viedla Montessori herničku.
Katarína Cisáriková
koordinátorka vzdelávania
Katarína ukončila vysokoškolské štúdium na Fakulte humanitných vied Univerzity Mateja Bela v kombinácii študijných programov anglický jazyk a kultúra - poľský jazyk a kultúra. Svoj talent na jazyky niekoľko rokov využívala v oblasti marketingu a komunikácie v Prahe. Po návrate na Slovensko začala pôsobiť v neziskovom sektore ako koordinátorka vzdelávacích programov pre mládež.
Róbert Tóth
IT špecialista
Robo po získaní inžinierskeho titulu z informatiky v Brne prešiel na štúdium filozofie na TFTU v Bratislave a následne na University of St Andrews v Škótsku. Je absolvent a bývalý akademický tútor Kolégia Antona Neuwirtha. Doktorandské štúdium úspešne absolvoval na Trinity College Dublin v Írsku, kde sa venoval Platónovej filozofii.
Peter Komoráš
IT support
Peter popri štúdiu informatiky absolvoval vysokoškolský program Kolégia, kde sa ešte viac nadchol pre všetko pravdivé, dobré a krásne. Vďaka štipendijnému programu začal spoluprácu s Akadémiou veľkých diel na pozícii IT support. Baví ho takmer všetko. Hrá na klavír aj šach, má rad knihy aj seriále po večeroch, takisto sa zabúdne pri diskutovaní s otcom dekanom, ďalšími chlapcami a rebelmi dominikánov, predovšetkým svätca Tomáš Akvinského.
Nicole Mária Hudcovská
stážistka pre Akadémiu veľkých diel
Nicole pochádza z Bratislavy a po maturite na Gymnáziu Matky Alexie nastúpila na dvojročný program Kolégia popri štúdiu Liečebnej pedagogiky na Pedagogickej fakulte UK. Okrem štúdia sa okrajovo venovala aj školeniam mediálnej gramotnosti pre seniorov pre firmu MEMOBO. Keďže má rada príbehy rovnako, je aktívna v dvoch spoločenstvách. Po absolvovaní Kolégia sa rozhodla pre Erazmus v Olomouci, počas ktorého bude aj stážovať pre Akadémiu veľkých diel. V voľnom čase sa venuje hudbe, písaniu prózy a poézie, vintage móde a turistike.
Vladimír Mičuda
digital and strategy specialist
Expert na digitálnu transformáciu a strategický rast s viac ako 8-ročnou praxou. Navrhuje a vedie komplexné digitálne projekty a online kampane, ktoré prinášajú merateľné výsledky. Jeho špecializáciou je premena biznisových cieľov na úspešné marketingové stratégie, efektívna správa sociálnych sietí a budovanie výkonných tímov. Digitálne stratégie vedie k inováciám a maximalizácii rastu značky v online prostredí.
Miroslava Duranková
riaditeľka a spoluzakladateľka
Miroslava Duranková vyštudovala Master program charakterového vzdelávania na University of Birmingham v Anglicku. Naďalej sa venuje tejto téme a spolupracuje s odborníkmi v oblasti charakterového vzdelávania po celom svete (USA, Španielsko, Anglicko, Švédsko). Je spoluzakladateľkou a riaditeľkou Akadémie veľkých diel, ktorá sa venuje rozvoju charakteru cez príbeh a umenie. S Harvardovou profesorkou Karen Bohlin spolupracuje na projekte Praktickej múdrosti. Je prorektorkou pre charakterové vzdelávanie v Kolégiu Antona Neuwirtha - tento rok so zameraním výchovy charakteru učiteľov a žiakov na Základnej škole Citadela v Bratislave a Ivanke pri Dunaji.
Alexandra Mikulová
koordinátorka vzdelávania
Alex ukončila vysokoškolské štúdium na Filozofickej fakulte UK v Bratislave (v odbore filológia nemeckého a francúzskeho jazyka), absolvovala ďalšie štúdium teológie na Inštitúte pre teologické vzdelávanie vo Viedni, pracovala v medzinárodnom prostredí v Bratislave (Deutsche Schule, American Academy, Mercedes-Benz). Kde sa venovala projektovému vyučovaniu, individuálnemu a skupinovému jazykovému vzdelávaniu, inovatívnym trendom a metódam vo výučbe cudzích jazykov ako aj redaktorskej činnosti.
Samuel Prílepok
konzultant pre metodiku a obsah
V Akadémii veľkých diel pracuje ako mentor a tvorca metód k obsahu. Viedol už viac ako stovku seminárov a diskusií. Zároveň je učiteľom v ZŠ Citadela, kde vyučuje dejiny. Vyštudoval históriu, estetiku a žurnalistiku v Brne. Je absolventom Kolégia Antona Neuwirtha. Rád hrá futbal či akýkoľvek skupinový šport a behá. Drží sa pravidla, že je dobré mať knihu vždy po ruke, resp. na klávesnici. Je ženatý a má jedného syna.
Barbora Juhaniaková
stážistka pre Akadémiu veľkých diel
Barbora po strednej škole absolvovala ročný program Kolégia Antona Neuwirtha. Záujem o ľudí a ich vnútorný svet ju priviedli k štúdiu psychológie, ktorému sa v súčasnosti venuje. Vo voľnom čase rada športuje, číta, trávi čas s rodinou a priateľmi. Téma si Akadémiou veľkých diel prešla a obohatila sa o cenné skúsenosti. Teraz má túžbu podieľať sa na jej realizácii, a preto sa rozhodla dobrovoľne pracovať na pozícii stážistky.