top of page

Chvíľka pre teba: Keď príbehy učia viac než učebnice

Updated: Sep 5

ree

Predstavte si hodinu, kde sa namiesto testov a diktátov sedí v kruhu, listuje sa v knihách, pozerajú sa filmy alebo obrazy a potom sa o nich spoločne rozpráva. Nikto sa nehlási s „jedinou správnou“ odpoveďou, nikto nemá strach, že sa zahanbí, ak povie niečo iné, než je v učebnici. Namiesto toho sa deti pýtajú: Čo by som urobil ja? Kto mal pravdu? Čo je spravodlivé? Debata sa rozvíja prirodzene, deti sa počúvajú, reagujú na seba, hľadajú argumenty. A v tom procese sa učia viac o živote, hodnotách aj samých sebe, než by dokázal ktorýkoľvek zošit s predpísanými odpoveďami.


Takto vyzerajú stretnutia Akadémie veľkých diel – programu, ktorý už šesť rokov mení spôsob, akým deti na slovenských školách vnímajú umenie aj svoje miesto vo svete. Je to priestor, kde sa neprijímajú informácie len pasívne, ale priestor, v ktorom sa spolu hľadajú otázky aj odpovede.

 

Od myšlienky k veľkej zmene


Za týmto projektom stojí Miroslava Duranková, ktorá vyštudovala charakterové vzdelávanie na prestížnej University of Birmingham. K umeniu a učeniu mala blízko od detstva a po rokoch štúdia, vedenia Kolégia Antona Neuwirtha a skúseností so vzdelávacími projektmi si uvedomila, že školy potrebujú viac než len moderné učebnice či digitálne tabule. Potrebujú priestor, kde sa deti naučia myslieť, diskutovať a chápať svet v súvislostiach.


Veľké diela sú nadčasové. Otvárajú tie isté otázky, ktoré si kládli ľudia pred stáročiami – a ktoré si kladú aj dnešní tínedžeri,“ hovorí Miroslava. Práve preto ich vybrala ako nástroj, cez ktorý sa dá deti učiť nielen vedomostiam, ale aj hodnotám. A dodáva, že pri diskusii sa často stane, že dvaja úplne rozdielni spolužiaci zistia, že majú podobný názor. „Takéto momenty spájajú ľudí a búrajú bariéry.

 

Umenie ako učebnica života


Na stretnutiach Akadémie sa deti stretávajú s knihami, filmami, hudbou či obrazmi z celého sveta. Každé dielo je vybrané tak, aby bolo zrozumiteľné, ale zároveň v sebe nieslo otázky a témy, ktoré podnecujú premýšľanie – odvaha, vernosť, spravodlivosť, sloboda, priateľstvo. Lektor nečaká, že mu deti zopakujú „správny“ výklad. Skôr ich vedie k tomu, aby premýšľali, čo im príbeh hovorí dnes, v ich vlastnom živote.

Postupne si tak trénujú schopnosť sústrediť sa, počúvať iných a čítať s porozumením. Učia sa vnímať viacero uhlov pohľadu, argumentovať, ale aj rešpektovať názor druhého – aj keď s ním nesúhlasia. Takéto zručnosti sa nedajú nadobudnúť bifľovaním – rodia sa len v dialógu, v otvorenej výmene názorov a v bezpečnom prostredí, kde sa každý môže vyjadriť.

 

Výsledky, ktoré sa nedajú prehliadnuť


Za šesť rokov sa do Akadémie zapojilo vyše 3200 detí a učiteľov na približne 60 školách po celom Slovensku. Dáta hovoria jasne - stredoškoláci (účastníci programu) si vďaka programu zlepšia svoje kritické myslenie až osemnásobne viac, ako vyžaduje úspešná vzdelávacia aktivita. Viditeľne sa im zlepšuje čítanie s porozumením, schopnosť sústrediť sa a porozumieť rôznym perspektívam. Viac ako 70 % účastníkov hovorí, že po skončení programu lepšie chápu názory iných a cítia sa istejšie pri vyjadrovaní vlastného pohľadu.

Podobný posun zaznamenali aj pedagógovia. Po absolvovaní Akadémie sa u nich zvýšila schopnosť empaticky pracovať so žiakmi, zlepšili sa vzťahy v triede a mnohí priznávajú, že program im pomohol vrátiť sa k pôvodnému zmyslu učenia – k sprevádzaniu detí pri hľadaní odpovedí, nie len pri odovzdávaní faktov.

 

Budúcnosť vzdelávania? Možno je už tu


Slovenské školstvo je práve v priebehu veľkej reformy, ktorá má klásť väčší dôraz na rozvoj zručností a kompetencií. Akadémia veľkých diel však po tejto ceste kráča už šesť rokov – priamo v teréne, s deťmi, cez diela, ktoré prežili stáročia.

Budúcnosť vzdelávania možno nenájdeme v nových technológiách ani v učebných osnovách. Možno ju nájdeme v príbehoch, ktoré nás nútia myslieť, cítiť a hľadať odpovede,“ hovorí Miroslava Duranková. Skúsenosti z tried potvrdzujú, že deti si z Akadémie odnášajú nielen nové poznatky, ale aj väčšiu odvahu prejaviť vlastný názor no s rešpektom k tomu druhému.


ree
ree

bottom of page