7 krokov na prácu a štúdium z domu

MIROSLAVA DURANKOVÁ


Poznáme to všetci, akokoľvek sa snažíme, často sa pristihneme pri tom, že robíme to čo nemáme, respektíve nerobíme to, čo máme robiť. V podstate by sa dalo povedať, že je to o správnom načasovaní aktivít a ich naplánovaní, ale je tam ešte jedna vec, ktorú dobre vyjadril v posledných dňoch primátor hlavného mesta slovami: ,,Teraz nás zachráni jedine disciplína”. No disciplína nás zachráni nielen v krízovom čase, ale aj v bežnom kolobehu života.


Existuje veľa návodov, kníh a motivačných videí ako neprokrastinovať a robiť v správnom čase správnu vec. Ja ponúkam jednoduchých sedem vecí, ktoré sú súhrnom odporúčaní, ale aj mojej vlastnej namáhavej skúsenosti, keď mi veci nešli (tu môžem použiť aj prítomný čas, lebo s tým stále bojujem). Čo si budeme hovoriť, našej disciplíne niekedy treba dopomôcť a ušiť si na samého seba pravidlá, ktoré pomáhajú.


Poďme teda na to.


#1 Určiť si seriózny plán dňa, ktorý dodržiavam


To, že sme doma a máme pocit voľného dňa nás môže uvádzať do zmätku a sobotňajšej pyžamovej nálady. Ako ,,obalamutiť” tento pocit? V prvom rade uvedomením, že toto nie je dovolenka, ani predĺžený víkend. Toto je normálny pracovný, resp. školský deň, s tou výnimkou, že sa odohráva doma. Zmena miesta nám počas dňa pomáha uvedomovať si čo máme v danej situácii robiť. Som v škole, mám teda študovať. Som v práci, mám pracovať. Som doma, … (doplňte si podľa vlastnej situácie).


Majte harmonogram dňa ako aj týždňa. Môžete sa inšpirovať svojím rozvrhom a ísť hodinu po hodine ako keby ste boli naozaj v škole. Alebo si vytvorte svoj vlastný rozvrh, samozrejme s tým, že nevynecháte svoje menej obľúbené hodiny, len si ich naplánujete v čase, kedy ich budete vedieť lepšie zvládať.


Odporúčam naplánovať si aj voľný čas, oddych a šport. Je pravda, že ráno sme na tom s energiou predsa len lepšie ako o polnoci. Odporúčam urobiť všetku školskú prácu doobeda, aby ste sa poobede mohli venovať vzťahom, aktivitám, leňošeniu, čítaniu, športovaniu, lebo to všetko tiež treba.


Samozrejme tento plán treba aj dodržiavať. Ako na to si povieme v ďalších krokoch.



#2 Vstať a obliecť sa ako do práce či do školy


No dobre, pospite si o hodinu dlhšie, lebo sa nemusíte nikam presúvať, ale nastavte si pravidelný budíček. Pravidelnosť je základná pomôcka disciplíny. Je dobré zachovať aj svoju rannú rutinu, či už je to umývanie zubov, raňajky či cvičenie. Ideálne všetky vymenované.


Neostávajte v pyžame! Už keď nemeníme priestor, lebo sme v karanténe, tak aspoň zmeňme oblečenie. Oblečte sa, ako keby ste šli do školy. Oblečte si to čo sa vám páči a normálne sa upravte. Veď čo ak niekto zazvoní pri dverách (s rúškom, samozrejme) :) ?


#3 Vytvoriť si stály pracovný priestor


Vytvorte si miesto, kde chcete študovať a pracovať. Ideálne ak máte svoj pracovný stôl vo svojej izbe. Miesto si vyberte tak, aby ste neboli rušení. Napríklad ak je váš stôl blízko okna, z ktorého pravidelne vidíte ako chodia ľudia po ulici bez rúška a znervózňuje vás to, zmeňte pozíciu stola. Samozrejme, dobrým pracovným miestom nie je posteľ ani gauč v obývačke.


Svoje pracovné miesto si upravte tak, aby vás nerozptyľovalo. Na stole nech je len to, čomu sa teraz idete venovať. Ak počítate príklady z matematiky, tak nemajte zapnutý počítač s youtubom a facebookom. Ak vám učiteľ posiela príklady e-mailom, tak si otvorte iba ten, ale všetky ostatné okná si vypnite, tie vás budú len odvádzať od toho, čo máte teraz robiť. Heslo znie žiadne rozptýlenia.


Ešte jeden detail, na ktorý zabúdame, ale ktorý celkom pomáha - miestnosť si vyvetrajte a pred prácou si doneste čaj, kávu alebo džbán s vodou, lebo po piatich minútach intenzívnej práce vysmädnete a budete chcieť zabehnúť do kuchyne, kde môžu byť ďalší ľudia a rozptýlenie je viac než isté. . Čo sme si hovorili na začiatku? Disciplína!


#4 Povedať si ako dlho budem pracovať a ako budú vyzerať moje prestávky


Pracovné miesto už máte, tak poďme na to. Idete robiť sústredenú prácu, ktorá je, povedzme si úprimne, veľmi ťažká. Náš mozog sa rád túla a len veľmi nerád sa sústredí na jednu vec. Už keď sa tej konkrétnej veci musím venovať, tak si nastavím čas, koľko sa jej venovať budem - niekedy je dobrá sústredená polhodina viac ako tri hodiny nad dejepisom, počas ktorých robím čaj, kontrolujem správy a odpisujem, a pritom ešte počúvam hudbu. Opäť tu pomôže rozvrh dňa a disciplína.


Existujú aj rôzne aplikácie, ktoré merajú čas a po 25 minútach sústredenej práce ohlásia 5 minútovú prestávku. Prestávky sú dôležité. Ale neskĺznite do dvojhodinových prestávok, to vám viac uškodí ako pomôže . Ja rada v prestávkach polievam kvety, vybehnem na balkón, zahrám si na klavír alebo si urobím kávu. Päť až desať minút a pokračujeme.


#5 Nebyť v tom sám


Môžeme mať veľké plány, ale keď nás nepodporia najbližší, ťažko sa realizujú. Preto ak ste v domácnosti teraz všetci doma, dohodnite sa, že v určenom čase študujete a pracujete. Ak máte súrodencov alebo spolubývajúcich, dohodnite sa aj s nimi, dokonca sa môžete navzájom motivovať.


Samozrejme, treba hľadať kompromisy a vhodné usporiadanie domácnosti. Pomáha úprimný rozhovor, kde načrtnete niečo ako spoločný domáci karanténny plán: teraz sa učíme, teraz idem vyniesť smeti, teraz si čítam knihu a teraz pomôžem s obedom.


Aby ste v tom neboli sami, spojte sa so spolužiakmi či kolegami a majte spoločný pracovný režim, ktorý si na konci dňa spoločne vyhodnotíte, poradíte si a podporíte sa.



#6 Ukončenie práce a zaslúžený oddych


Všetko má svoj čas pod nebom. Aj oddych. Predtým ako odložíte svoju prácu , zosumarizujte si ju: Čo ste dnes stihli? Čomu sa ešte potrebujete venovať a kedy sa tomu budete venovať? Tieto otázky môžu tvoriť istý ,,uzatvárací rituál” vášho pracovného času. .


O voľnom čase ako základe našej kultúry hovoril napríklad aj filozof Jozef Pieper. Bežný človek 21. storočia má však s oddychom tri problémy: (1) Nevie si na oddych nájsť čas. (2) Oddychuje celý čas. (3) Oddychuje nesprávnym spôsobom alebo v nesprávnom čase. Na to existujú tri pomôcky, ktoré spája jedno slovo, a tým je miernosť.


Ak si na oddych neviete nájsť čas, tak si honaplánujte vo svojom kalendári a začnite ho brať ako nutnú časť svojho prežitia. Tak ako vaše telo potrebuje jesť, vaša myseľ potrebuje oddych. Na jedlo väčšinou nezabudnete, ale čo tá myseľ? Toto je výzva najmä pre ,,workoholikov”. Ale na to, aby ste boli efektívni, potrebujete energiu získanú pri oddychu.


Ak oddychujete celý čas, čo je zase opačný extrém, skúste sa zamyslieť nad konceptom oddychu, ako odmeny za vykonanú prácu. Ak dodržíte svoj plán, doprajte si zaslúžený oddych, sladkosť alebo jednu časť obľúbeného seriálu (slovom jednu!).


Najväčší problém podľa mňa tkvie v správnom spôsobe oddychu. Tu sa odporúča meniť aktivity zapojenia svojej mysle a tela. Príklad: Ak celý deň pracujete s počítačom a pozeráte do obrazovky, tak si nevyberajte oddych spojený s obrazovkou (hry, filmy, skrolovanie sociálnych sietí). Ak ste celý deň kopali v záhrade, tak si ako voľný čas asi nevyberiete vysádzanie skalky pred domom.


Dobrá je paralela s jedlom, na ktoré si v dnešnom čase dávame taký pozor. Stravujeme sa zdravo. To, čo vo voľnom čase robíme, je potravou pre vašu myseľ, a preto je veľmi dôležité vybrať si kvalitné ,,potraviny”.


#7 Ísť spať v normálnom čase


Deň začína večerom, hovorí nejaké múdre príslovie. Celý deň ste sa namáhali, tak choďte už konečne spať. Ak chcete vstať ráno o 7:00, odporúčam ľahnúť si najneskôr o 23:00. Pred spaním uprednostnite čokoľvek pred mobilom, či akýmkoľvek modrým svetlom svietiacim z obrazoviek. Sú na to výskumy, že to nie je dobré, ale všetci do nich aj tak hľadíme.


Dospelí ľudia zápasia najviac s dvoma vecami vo svojom živote, sú to veci, ktoré nám naši rodičia nariadzovali, keď sme boli malí: čo máme jesť a kedy máme ísť spať. Dlho sme žili v presvedčení, že hrdina je ten, kto dokáže málo spať a podávať veľké výkony. Nové výskumy ukazujú, že oveľa lepšie sú na tom tí, ktorí spia 7 - 10 hodín. Buďte na seba dobrí a zabezpečte si úspech zajtrajška tým, že si ľahnete do postele ešte dnes :)

Kontakt

dobryden@akademiavelkychdiel.sk
+421 948 049 901

Adresa

Akadémia veľkých diel

Nám. padlých hrdinov 7, P.O.Box 51

900 28 Ivanka pri Dunaji

Napíšte nám
Navštívte nás
 © Akadémia veľkých diel, 2019