Čítanie ako dialóg

SAMUEL PRÍLEPOK


Ako absolventi prvých ročníkov základnej školy sme nadobudli vznešený pocit, že vieme čítať. Krutá pravda však je, že nevieme. Veď zoberte si akúkoľvek knihu z vašej domácej knižnice a začnite ju čítať. Teraz hneď. Ak ste knihu otvorili na prvej strane a začali ste čítať smerom k druhej a tak postupne až do konca knihy, čítate zle. Knihu takto určite dočítate, ale o pár týždňov si ani nespomeniete, ako sa volal hlavný hrdina.


Taktiež, a to už nevedno odkiaľ, sme nadobudli pocit, že ak po prečítaní zabudneme, o čom sme čítali, je to tak normálne. A inak to nejde a kniha je tu len nato, aby v nás zanechala nejaký nejasný dojem, o ktorom budem hovoriť druhým ľuďom. Ale opak je pravdou. A aj keď spôsobov, ako si z knihy odniesť čo najviac, je mnoho, dnes vám ponúkneme jeden konkrétny.


Prvá vec, ktorú si treba o čítaní uvedomiť je, že čítanie je dialóg. Áno, mohlo by sa zdať, že to nemôže byť žiaden dialóg. Veď ja ako čitateľ som ticho a autor, ktorý text napísal, rozpráva celý čas. Ale kto vám bráni pýtať sa? Kto vám bráni nesúhlasiť? Kto vám bráni rozprávať sa s ním? Prečo by sme pri čítaní mali byť ticho?



Áno, treba najprv počúvať, čo druhý hovorí a až potom reagovať. Netreba mu skákať do reči. Ale počúvať znamená vnímať, čo autor hovorí a premýšľať o tom. Najlepšie, čo môžeme spraviť, je predstaviť si knihu ako samotného autora, ktorý sa s nami prišiel porozprávať. On si však všetko, čo chce povedať, už dopredu pripravil a spísal. A aj keď to je v niečom výhoda pre neho, výhodu z toho môžete mať aj vy. Akú?


Jednak viete, že ak autor rieši v knihe nejakú otázku, je veľká pravdepodobnosť, že na ňu odpovedá v tej knihe a nikde inde. Teda, že kniha poskytuje všetok potrebný materiál na to, aby ste porozumeli tomu, čo autor chcel povedať. Teda, že s ním môžete viesť dialóg skze knihu. A zároveň vám autor určite nebude skákať do reči. Lopta je teda na vašej strane.


Dialóg bez otázok nie je dialóg


Aby bol dialóg plodný, musíte sa pýtať. Musíte sa pýtať predtým, ako začnete čítať a aj počas čítania. Najprv hľadáte odpoveď na to, prečo vôbec čítať daný materiál, následne zas konkrétne odpovede na otázky, ktoré z toho vyplývajú.


Prvé pravidlo teda znie položte si otázku prečo vôbec čítať túto knihu. Môže sa to zdať ako banalita a zbytočnosť. Ale aj pri čítaní platí, že začínaj s konečným cieľom v mysli, čo je mimochodom celkom fajn pravidlo do života vo všeobecnosti.


Bolo by naivné dúfať, že budeme všetci čítať len pre poznanie samotné. No stále si môžeme povedať, keď stojíme tvárou tvár knihe, že ju prečítam preto, lebo otvára otázku šťastia a ja momentálne túto otázku tiež riešim, a teda mi môže pri riešení otázky pomôcť. Zároveň vďaka úvodnej otázke ušetríte veľa času a mnohé knihy jednoducho ani nezačnete čítať. Lebo keď je dôvod, prečo idete čítať knihu to, že vám ju dal kamarát, tak to radšej ani nečítajte. Potešíte síce kamaráta, ale pre vás to bude utrpenie a čítanie sa vám môže zhnusiť.


Ak ste našli dobrý dôvod na čítanie, ste na správnej ceste. Následne však ešte nezačneme čítať. Výhoda dialógu, ktorý vediete s knihou je, že sa môžete dopredu pripraviť na to, čo vás čaká. Ako? Text si môžete prelistovať, uvedomiť si jeho dĺžku. Môžete vyhodnotiť, ako dlho vám asi bude trvať, kým text prečítate. Viete si pozrieť štruktúru knihy, koľko má kapitol a ako sa volajú. Predstavte si, že sa rozprávate s vašou frajerkou či frajerom a dopredu viete, aké témy na vás vytiahne. Je jasné, že vďaka tomu sa na ne budete môcť lepšie pripraviť a reagovať.


Druhé pravidlo nám teda radí preskúmať knihu zvonku. Toto pravidlo však ešte rozmeníme na drobné a doplníme o pár ďalších pravidiel. V rámci skúmania knihy nám totiž to, že už je celá zaznamenaná, umožňuje pozrieť si ju celú. Musíme si však uvedomiť, že ešte stále nečítame. Zatiaľ sa pripravujeme na dialóg.



Všetky pravidlá prípravy na dialóg a pravidlá samotného dialógu popíšeme v ďalšom článku. Na tomto mieste je dôležité zhrnúť, čo už o čítaní vieme a čo sa líši od toho, čo nám povedali na základnej škole, keď sme sa naposledy učili čítať.


Čítanie je aktivita a od toho, ako veľmi sme aktívni, závisí aj kvalita čítania. Pod kvalitou čítania rozumieme to, ako sme schopní text pochopiť, uchopiť, zapamätať si ho a polemizovať s ním. Akékoľvek texty však majú viac vrstiev, ktoré nám nie sú prístupné pri obyčajnom čítaní. Je to spôsobené jednoducho tým, že človek nie je schopný vnímať všetky vrstvy na prvé čítanie. Aby sme však nemuseli čítať text viackrát, existujú prostriedky, ktoré nám pomáhajú pri prvom čítaní vnímať všetky vrstvy textu.


Tieto prostriedky sú však závislé na uvedomení, že čítanie je dialóg. A aby šlo o dobrý dialóg, my čitatelia si musíme pred čítaním aj pri čítaní klásť otázky. Výhodou knihy však je, že sa na tento dialóg môžete vopred pripraviť a môžete si knihu preskenovať zvonku aj zvnútra. A práve o tom, ako vyzerá toto skenovanie, sa porozprávame nabudúce.

 

Akadémia veľkých diel je rozvojový program pre stredoškolákov na celom Slovensku. Prečítajte si o ňom.


Pracujeme s výnimočnými stredoškolskými učiteľmi. Prihláste sa na tréning a pridajte sa k nim.


Páčil sa vám tento článok? Viac zaujímavého obsahu nájdete na našom blogu.